Παρά κάποιες οικονομικές και κοινωνικές καθυ-στερήσεις και προβλήματα,
η δυτική αυτοκρα-τορία τα πάει αρκετά καλά, αν μετρήσουμε, δηλαδή, την επιτυχία με
την ικανότητα ελέγχου του κόσμου, επηρεασμού της σκέψης των αν-θρώπων σε όλες τις
ηπείρους και συντριβής σχεδόν όλων των ουσιωδών διαφωνιών, εντός και εκτός των χωρών
της.
Αυτό που έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη ζωή σε μέρη όπως η Νέα
Υόρκη, το Λονδίνο ή το Παρίσι είναι η απλή ανθρώπινη χαρά, που είναι τόσο οφθαλμοφανής
όταν υπάρχει. Παραδόξως, στα ίδια τα κέντρα εξουσίας, οι άνθρωποι φαίνεται να έχουν
αγωνιώδη, άδεια σχεδόν τρομακτική ζωή. Όλο αυτό κάπως δεν ταιριάζει. Δεν θα έπρεπε
οι πολίτες των κατακτητικών χωρών του κόσμου, του νικηφόρου καθεστώτος, να είναι
τουλάχιστον βέβαιοι για τον εαυτό τους και αισιόδοξοι;
Βεβαίως, υπάρχουν πολλοί λόγοι που δεν είναι και κάποιοι φίλοι
μου ήδη έχουν περιγράψει με λεπτομερή και παραστατική γλώσσα τις βασικές, τουλάχιστον,
αιτίες για την κατάθλιψη και την έλλειψη ικανοποίησης από τη ζωή που στην κυριολεξία
καταβροχθίζουν ζωντανούς εκατοντάδες εκατομμύρια πολίτες της Ευρώπης και της Βόρειας
Αμερικής.
Η κατάσταση αναλύεται κυρίως από κοινωνικο-οικονομική σκοπιά.
Ωστόσο, πιστεύω ότι οι πιο....
σημαντικές αιτίες της παρούσας κατάστασης πραγμάτων είναι πολύ πιο απλές: η Δύση και οι αποικίες της κατέστρεψαν σχεδόν ολοκληρωτικά τα πιο ουσιαστικά ανθρώπινα ένστικτα: την ικανότητα των ανθρώπων να ονειρεύονται, να είναι παθιασμένοι, να εξεγείρονται και να «ανακατεύονται» - να συμμετέχουν.
σημαντικές αιτίες της παρούσας κατάστασης πραγμάτων είναι πολύ πιο απλές: η Δύση και οι αποικίες της κατέστρεψαν σχεδόν ολοκληρωτικά τα πιο ουσιαστικά ανθρώπινα ένστικτα: την ικανότητα των ανθρώπων να ονειρεύονται, να είναι παθιασμένοι, να εξεγείρονται και να «ανακατεύονται» - να συμμετέχουν.
Η προσήλωση, η αποφασιστικότητα, η αισιοδοξία, η αθωότητα έχουν
σχεδόν εξαφανιστεί. Όμως αυτά ακριβώς είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που πάντα
κινούσαν προς τα εμπρός τους ανθρώπους.
***
Παρά αυτά που σήμερα πιστεύουν συνήθως στη Δύση, δεν είναι η
«γνώση» ούτε απόλυτα η «επιστήμη» που βρίσκονταν πίσω από τα μεγαλύτερα άλματα του
ανθρώπινου πολιτισμού.
Πάντα υπήρχε ένας βαθύς και ενστικτώδης ανθρωπισμός, συνοδευόμενος
από πίστη (δεν μιλώ για κάποια θρησκευτική πίστη) και τεράστια αφοσίωση και αφιέρωση
στο σκοπό. Χωρίς αθωότητα, χωρίς απλοϊκότητα, δεν θα μπορούσε ποτέ να επιτευχθεί
τίποτε μεγάλο.
Η επιστήμη πάντα υπήρχε και ήταν σημαντική για τη βελτίωση πολλών
πρακτικών πλευρών της ανθρώπινης ζωής, αλλά δεν ήταν ποτέ η βασική κινητήρια δύναμη
μιας χώρας προς μια δίκαιη, εξισορροπημένη και «αξιοβίωτη» κοινωνία. Όταν χρησιμοποιήθηκε
από κάποιο φωτισμένο σύστημα, η επιστήμη έπαιξε σημαντικό ρόλο στο χτίσιμο ενός
καλύτερου κόσμου, αλλά ποτέ αντίστροφα.
Η πρόοδος πάντα τροφοδοτούνταν και προκαλούνταν από τα ανθρώπινα
συναισθήματα, από φαινομενικά παράλογα και μη επιτεύξιμα όνειρα, από ουτοπίες, από
την ποίηση και από μια ευρεία κλίμακα παθών που φλόγιζαν τις καρδιές. Οι πιο ωραίες
ιδέες για τη βελτίωση του πολιτισμού συχνά δεν φαίνονταν καν λογικές, γεννήθηκαν
απλά από κάποια ευγενικά ανθρώπινα ένστικτα, εμπνεύσεις και επιθυμίες (η λογική
εφαρμόστηκε αργότερα, όταν έπρεπε να προχωρήσουν στις πρακτικές λεπτομέρειες).
Τώρα, η «γνώση», η ορθολογικότητα και η «λογική» , τουλάχιστον
στη Δύση, σπρώχνουν τις ανθρώπινες υπάρξεις στη γωνία. Η «λογική» παίρνει τη θέση
των παραδοσιακών θρησκειών – γίνεται κάτι σαν θρησκεία. Η εμμονή με τα «γεγονότα»,
με την «κατανόηση» των πάντων, γίνεται παράλογα ακραία, δογματική, ακόμη και φονταμενταλιστική.
Όλη αυτή η φανατική συλλογή γεγονότων συχνά μοιάζει εξωπραγματική,
«μεταλλική», ψυχρή και εντελώς αφύσικη για πολλούς από εκείνους που έρχονται «απέξω»
(γεωγραφικά ή πνευματικά).
Ας μην ξεχνούμε ότι τα «γεγονότα» που καταναλώνουν οι μάζες,
ακόμη και οι σχετικά μορφωμένοι Δυτικοί, προέρχονται κατά κανόνα από τις ίδιες πηγές.
Χρησιμοποιείται ο ίδιος τύπος λογικής και εφαρμόζονται αρκετά κοινά εργαλεία ανάλυσης.
Η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας ειδήσεων, «γεγονότων» και «αναλύσεων» συνήθως
δεν οδηγεί στην σε βάθος κατανόηση ή σε αληθινά κριτικές σκέψεις, το αντίθετο –
στην πραγματικότητα σκοτώνει την ικανότητα να εξετάσουμε ολοκληρωτικά νέες έννοιες
και ειδικά να εξεγερθούμε ενάντια στα διανοητικά κλισέ και στερεότυπα. Έτσι δεν
εκπλήσσει το ότι η μεσαία τάξη των Ευρωπαίων και των Βορειοαμερικανών περιλαμβάνει
τους πιο κομφορμιστές ανθρώπους στη Γη.
Η συλλογή βουνών από «δεδομένα» και «πληροφορίες» δεν οδηγεί
πουθενά, στις περισσότερες περιπτώσεις. Για εκατομμύρια ανθρώπους είναι απλώς ένα
χόμπι, όπως κάθε άλλο, όπως τα βιντεοπαιχνίδια και το PlayStation. Κρατά ένα άτομο
«στην αιχμή των γεγονότων», έτσι ώστε να μπορεί να εντυπωσιάζει τους γνωστούς ή
απλά να ικανοποιεί μια νευρωτική ανάγκη συνεχούς κατανάλωσης ειδήσεων.
Και το χειρότερο είναι ότι οι περισσότεροι Δυτικοί (και σχεδόν
όλοι οι εκδυτικισμένοι ξένοι) είναι μονίμως κλειδωμένοι σε έναν περίπλοκο ιστό «πληροφοριών»
και προσλήψεων, με τα μέλη της οικογένειάς τους, τους φίλους και τους συνεργάτες.
Υπάρχει συνεχής πίεσης προσαρμογής σε ένα χώρο πολύ μικρό και σχεδόν καμιά ανταμοιβή
για το αληθινό πνευματικό θάρρος ή αυθεντικότητα.
***
Τα καθεστώτα έχουν ήδη καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να τυποποιήσουν
τη «γνώση» αξιοποιώντας κυρίως την ποπ κουλτούρα και κατηχώντας τους ανθρώπους μέσα
από τους «εκπαιδευτικούς» θεσμούς.
Οι άνθρωποι κλείνονται εκούσια επί χρόνια στα σχολεία και στα
πανεπιστήμια, χάνοντας το χρόνο τους, πληρώνοντας τα χρήματά τους, φορτώνονται ακόμη
και με χρέη, προκειμένου να διευκολύνουν το σύστημα να τους κατηχεί και να τους
μετατρέπει σε καλούς και υπάκουους υποτελείς της αυτοκρατορίας.
Ήδη, εδώ και δεκαετίες, το σύστημα παράγει επιτυχώς ολόκληρες
γενιές συναισθηματικά νεκρών και τελούντων εν συγχύσει ατόμων.
Αυτοί οι άνθρωποι είναι τόσο κατεστραμμένοι που δεν μπορούν να
παλέψουν για τίποτε πια (εκτός, μερικές φορές, για τα δικά τους προσωπικά και ιδιοτελή
συμφέροντα). Δεν μπορούν να πάρουν θέση και δεν μπορούν ούτε να αναγνωρίσουν τους
δικούς τους σκοπούς και επιθυμίες. Προσπαθούν μονίμως (και αποτυγχάνουν) «να βρουν
κάτι που να έχει νόημα» και να «εκπληρώσουν» αυτό που θα μπορούσαν να κάνουν στη
ζωή τους. Πάντα ψάχνουν να βρουν κάτι, όχι να ενωθούν σε αγώνες που έχουν νόημα
ή να επινοήσουν κάτι τελείως νέο για χάρη της ανθρωπότητας. Συνεχίζουν να «επιστρέφουν
στο σχολείο», να φωνάζουν για «χαμένες ευκαιρίες», επειδή «δεν σπούδασαν αυτό που
νόμιζαν ότι έπρεπε να σπουδάσουν πραγματικά» (ανεξάρτητα από το τι πραγματικά σπουδάζουν
ή κάνουν στο σχολείο της ζωής, αισθάνονται ανικανοποίητοι, ούτως ή άλλως).
Πάντα φοβούνται ότι θα τους απορρίψουν, τρομοκρατούνται με τη
σκέψη ότι η άγνοια και η ανικανότητά τους να κάνουν κάτι με αληθινό νόημα θα μπορούσε
να αποκαλυφθεί και να γελοιοποιηθεί (πολλοί αντιλαμβάνονται πόσο άδεια είναι η ζωή
τους).
Είναι δυστυχισμένοι, κάποιοι σε άθλια κατάσταση, ακόμη και αυτοκτονικοί.
Όμως η απελπισία τους δεν τους ωθεί στη δράση. Οι περισσότεροι δεν εξεγείρονται
ποτέ, δεν αντιμετωπίζουν στα ίσα το καθεστώς, δεν αμφισβητούν το άμεσο περιβάλλον
τους.
Αυτές οι εκατοντάδες εκατομμύρια τσακισμένοι και αδρανείς άνθρωποι
(εκ των οποίων αρκετοί είναι ευφυείς) αποτελούν μια τρομακτική απώλεια για τον κόσμο.
Αντί να σηκώνουν οδοφράγματα, να γράφουν οργισμένα διηγήματα και να γελοιοποιούν
ανοικτά αυτή τη δυτική φαρσοκωμωδία, υποφέρουν σιωπηλά, υποκύπτουν στην κακοποίηση
ή σκέφτονται την αυτοκτονία.
Εάν φανεί η ευκαιρία να αλλάξουν πραγματικά τη ζωή τους δεν μπορούν
να την αναγνωρίσουν πια. Δεν μπορούν να την αρπάξουν. Γιατί δεν μπορούν να αγωνιστούν.
Έχουν «εξημερωθεί» από την πολύ νεαρή ηλικία, από το σχολείο.
Έτσι ακριβώς θέλει το σύστημα τους πολίτες του. Είναι όπου τους
πήγε.
Είναι σοκαριστικό το ότι κανείς δεν λέει αυτό τον εφιάλτη με
το πραγματικό όνομά του -τερατώδες έγκλημα!
***
Οι άνθρωποι αγοράζουν βιβλία για να βγάλουν κάποιο νόημα για
το τι συμβαίνει, αλλά δεν καταφέρνουν να τα διαβάσουν μέχρι το τέλος. Είναι πολύ
απασχολημένοι, τους λείπει η συγκέντρωση και η αποφασιστικότητα. Ούτως ή άλλως,
τα περισσότερα βιβλία που βρίσκονται στα ράφια δεν δίνουν ουσιαστικές απαντήσεις.
Κι όμως, πολλοί προσπαθούν: αναλύουν και αναλύουν και αναλύουν,
άσκοπα. «Δεν καταλαβαίνουν και θέλουν να μάθουν». Δεν συνειδητοποιούν ότι αυτό το
μονοπάτι της συνεχούς σκέψης, εφαρμόζοντας τα προκαθορισμένα εργαλεία ανάλυσης,
είναι μια τεράστια παγίδα.
Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει τίποτε για να κατανοηθεί. Από
τους ανθρώπους έχουν κλέψει τη ζωή, τα φυσικά ανθρώπινα αισθήματα, τη ζεστασιά,
το πάθος ακόμη και την αγάπη (αυτό που αποκαλούν «έρωτα» συχνά είναι ένα υποκατάστατο
και τίποτε άλλο).
Όλα αυτά δεν αναφέρονται ούτε καν στα βιβλία φαντασίας, εκτός
αν διαβάζει κανείς στα ισπανικά ή τα ρωσικά. Η επιτυχία της αυτοκρατορίας στην παραγωγή
υπάκουων, φοβισμένων και στερημένων φαντασίας υπάρξεων είναι τώρα πλήρης.
Οι μεγάλες εταιρείες προκόβουν, οι ελίτ μαζεύουν τεράστια λεία,
ενώ η μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων στη Δύση χάνει σταδιακά την ικανότητά της
να ονειρεύεται και να αισθάνεται. Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, δεν είναι δυνατή
η εξέγερση. Η έλλειψη φαντασίας, μαζί με τη συναισθηματική αναισθητοποίηση αποτελεί
τον πιο αποτελεσματικό τρόπο στασιμότητας, ακόμη και οπισθοδρόμησης.
Γι’ αυτό η Δύση είναι τελειωμένη.
***
Η γκροτέσκα εμμονή με την επιστήμη, με τις ιατρικές πρακτικές
και με τα «γεγονότα» συντελούν στο να αποσπάται η προσοχή από τα πραγματικά και
τρομακτικά θέματα.
Οι συνεχείς συζητήσεις, αναλύσεις και το να «δούμε τα πράγματα
από διαφορετικές οπτικές γωνίες» δεν οδηγούν παρά μόνο στην παθητικότητα. Το να
δρα κανείς είναι πολύ τρομακτικό και οι άνθρωποι δεν είναι συνηθισμένοι να παίρνουν
μεγάλες αποφάσεις πια ή ακόμη και να κάνουν δραματικές χειρονομίες.
Η κατάσταση αυτή οδηγεί επίσης στο ότι, στη Δύση, κανείς σχεδόν
δεν είναι πλέον έτοιμος να στρατευθεί κάτω από μια ιδεολογική σημαία ή να ενστερνιστεί
με όλη του την καρδιά αυτά που αποκαλούνται υποτιμητικά «ταμπέλες».
Επί χιλιετίες, οι άνθρωποι συμμετείχαν αυθόρμητα σε διάφορα κινήματα,
πολιτικά κόμματα και ομάδες. Καμιά σημαντική αλλαγή δεν έγινε ποτέ από μεμονωμένα
άτομα (αν και κάποιος ισχυρός ηγέτης επικεφαλής ενός κινήματος, κόμματος ή ακόμη
και κυβέρνησης θα μπορούσε να πετύχει πολλά πράγματα).
Το να είναι κανείς μέρος κάποιου σημαντικού ή επαναστατικού κινήματος
συμβόλιζε συχνά το αληθινό νόημα της ζωής. Οι άνθρωποι ήταν (και σε πολλά μέρη του
κόσμου είναι ακόμη) αφοσιωμένοι, δεσμευμένοι σε σημαντικούς και ηρωικούς αγώνες.
Προσπαθώντας να χτίσουν έναν καλύτερο κόσμο, να αγωνιστούν για έναν καλύτερο κόσμο,
ακόμη και να πεθάνουν γι’ αυτό το σκοπό: αυτό συχνά θεωρούνταν το πιο τιμητικό που
θα μπορούσε να πράξει ένας άνθρωπος στη διάρκεια της ζωής του.
Στη Δύση, αυτή η αντίληψη είναι νεκρή, βαθιά κατεστραμμένη. Εκεί
βασιλεύει ο κυνισμός. Πρέπει να αμφισβητείς τα πάντα, να μην εμπιστεύεσαι τίποτα
και να μην αφοσιώνεσαι σε τίποτα.
Το αναμενόμενο είναι να μην εμπιστεύεσαι καμιά κυβέρνηση. Να
πρέπει να γελοιοποιείς όποιον πιστεύει σε κάποιο σκοπό, ιδίως αν κάτι είναι αγνό
και ευγενικό. Πρέπει να διασύρεις και να λασπώνεις κάθε μεγάλη προσπάθεια να βελτιωθεί
ο κόσμος, είτε αυτή γίνεται στο Εκουαδόρ, στις Φιλιππίνες, στην Κίνα, στη Ρωσία
ή στη Νότια Αφρική.
Η επίδειξη συμπάθειας προς κάποιον ηγέτη, πολιτικό κόμμα ή κυβέρνηση
χώρας που ακόμη έχει αγωνιστικό πάθος αντιμετωπίζεται με λοιδορία και σαρκασμό σε
μέρη όπως το Λονδίνο ή η Νέα Υόρκη: «Είμαστε όλοι κλέφτες και άρα όλες οι κυβερνήσεις
είναι ίδιες», αυτή είναι η θανάσιμα τοξική «σοφία».
Βεβαίως: όταν ξοδεύονται ώρες επί ωρών για να αναλύεται κάποιος
φλογερός ηγέτης ή κίνημα για παράδειγμα στη Λατινική Αμερική, κάποια «βρομιά» θα
βγει στο τέλος, καθώς κανένας άνθρωπος και καμιά ομάδα δεν είναι τέλεια. Αυτό δίνει
στους Δυτικούς το θαυμάσιο άλλοθι να μη συμμετέχουν σε τίποτα. Ιδού πώς είναι το
σχέδιο: «Χάνοντας την ελπίδα για έναν τέλειο κόσμο σημαίνει απλά ότι δεν μπορείς
να πιστέψεις σε τίποτα πλέον και άρα πήγαινε να λικνιστείς σε κανένα κλαμπ στο Λονδίνο
ή στη Νέα Υόρκη». Μετά, γύρνα στο σχολείο ή κάνε την ανούσια δουλειά σου. Ή μαστούρωσε.
Αυτό είναι πολύ πιο εύκολο από το να προσπαθείς σκληρά να σώσεις
τον κόσμο ή τη χώρα σου. Είναι πολύ πιο εύκολο από το να διακινδυνεύεις τη ζωή σου
και να αγωνίζεσαι για τη δικαιοσύνη. Είναι πολύ πιο εύκολο από το να προσπαθείς
να σκεφτείς πραγματικά, να επινοήσεις κάτι νέο για τον φοβισμένο κόσμο μας.
***
Μια παλιά ρωσική μπαλάντα λέει «Είναι τόσο δύσκολο να αγαπάς
… και τόσο εύκολο να φεύγεις…»
Η επανάσταση, τα κινήματα, οι αγώνες, ακόμη και οι κυβερνήσεις
που υποστηρίζεις μοιάζουν πολύ με την αγάπη. Την αγάπη ποτέ δεν την εξετάζεις λεπτομερώς,
δεν την αναλύεις πλήρως, αλλιώς δεν είναι αγάπη. Δεν υπάρχει τίποτε και δεν πρέπει
να υπάρχει τίποτα ορθολογικό και μόνο όταν πεθαίνει αρχίζεις να την αναλύεις, ψάχνοντας
δικαιολογίες για να κλείσεις πίσω σου την πόρτα.
Όταν όμως υπάρχει, είναι ζωντανή, θερμή και παλλόμενη, το να
εφαρμόζουμε την «αντικειμενικότητα» στο άλλο πρόσωπο θα ήταν βάρβαρο και ασεβές,
θα ήταν κατά κάποιο τρόπο προδοσία.
Μόνοι οι «νέοι Δυτικοί» μπορούν να κάνουν τέτοιες καρικατούρες,
αναλύοντας τον έρωτα, γράφοντας «οδηγούς» για το πώς να αντιμετωπίζει κανείς τα
ανθρώπινα αισθήματα, πώς να μεγιστοποιεί τα κέρδη από τις συγκινησιακές του επενδύσεις.
Πώς θα μπορούσε ένας άνδρας που αγαπά μια γυναίκα να κάτσει σ’
ένα καναπέ και να αναλύει: «Την αγαπώ, αλλά θα πρέπει να το σκεφτώ δυο φορές, διότι
η μύτη της είναι πολύ μεγάλη και τα οπίσθιά της πολύ φαρδιά». Αυτό είναι μια απόλυτη
ανοησία. Η γυναίκα που αγαπά κανείς αληθινά είναι η ομορφότερη στον κόσμο.
Το ίδιο και ο αγώνας.
Αλλιώς, χωρίς αφοσίωση τίποτε δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ ούτε
να βελτιωθεί.
Ας μην ξεχνάμε όμως – η αυτοκρατορία δεν θέλει να αλλάξει ο κόσμος
της ούτε κατά κεραία. Γι’ αυτό διασπείρει τον απεριόριστο κυνισμό και μηδενισμό.
Γι’ αυτό σπιλώνει κάθε αγνό και φυσικό, εμφυτεύοντας αλλόκοτα «μοντέλα τελειότητας»,
έτσι ώστε ο κόσμος πάντα να συγκρίνει με βάση αυτά, να κρίνει με βάση αυτά, να έχει
αμφιβολίες και να απέχει από τη σοβαρή δράση.
Η αυτοκρατορία θέλει να σκέφτονται οι άνθρωποι, αλλά με τον τρόπο
που τους προγραμματίζει. Θέλει να αναλύουν, αλλά μόνο χρησιμοποιώντας τις δικές
της μεθόδους. Και θέλει να περιφρονούν, ακόμη και να απορρίπτουν τα φυσικά ένστικτα
και τα συναισθήματά τους.
Το αποτέλεσμα είναι σαφές: ατομισμός, ιδιοτέλεια, σύγχυση, διαλυμένες
κοινωνίες, κατάρρευση σχέσεων και γενική απέχθεια για τις υψηλές προσδοκίες.
Και αυτό δεν αφορά μόνο τα μαρξιστικά ή επαναστατικά πολιτικά
κόμματα, τις εξεγέρσεις ή τους διεθνιστικούς, αντιιμπεριαλιστικούς αγώνες.
Έχετε παρατηρήσει πόσο ρηχές, πόσο ασταθείς έχουν γίνει οι μεταξύ
των ανθρώπων σχέσεις στη Δύση; Κανείς δεν θέλει να «εμπλέκεται» πραγματικά. Οι άνθρωποι
δοκιμάζουν ο ένας τον άλλο. Συνεχώς σκέφτονται, δύσκολα αισθάνονται. Τα μεγάλα πάθη
καταλαγιάζουν (τα συναισθηματικά ξεσπάσματα θεωρούνται «μη αξιοπρεπή» ακόμη και
ντροπιαστικά): τώρα αίφνης όλα περιστρέφονται γύρω από το «αισθάνομαι καλά», πάντα
«ήρεμα», αλλά παραδόξως κανείς δεν αισθάνεται καλά ούτε είναι ήρεμος πια σ’ αυτή
τη «νέα Δύση».
Όλα μεταλλάσσονται στο ακριβώς αντίθετο από αυτό που κάποτε ήταν
είτε η αγάπη είτε το αληθινά επαναστατικό έργο (πολιτικό ή καλλιτεχνικό) και απλώς
να θυμίσω ότι αυτό ήταν το πιο όμορφο, η πιο τρελή αναταραχή , η απόλυτη απομάκρυνση
από τη ζοφερή κανονικότητα.
Στη Δύση, δεν γράφεται πλέον μεγάλη ποίηση, ούτε μελωδίες που
στοιχειώνουν, ούτε στίχοι.
Ξαφνικά, η ζωή έγινε ρηχή, προβλέψιμη και προγραμματισμένη.
Αν κανείς δεν μπορεί να αγαπήσει με πάθος, να έχει δοτικότητα,
να κάνει θυσίες χωρίς όρους, δεν μπορεί να γίνει μεγάλος επαναστάτης.
Βεβαίως, στην απαθή Δύση με την εμμονή σ’ εκείνον τον τύπο της
γνώσης που δεν φωτίζει, με τις εφαρμοσμένες επιστήμες και τον βαθιά ριζωμένο εγωκεντρισμό,
δεν υπάρχει γόνιμο έδαφος για μεγάλα πάθη και άρα πιθανότητα για αληθινή επανάσταση.
“Εξεγείρομαι, άρα υπάρχω», έλεγε πολύ σωστά ο Αλμπέρ Καμί.
Η συλλογική εξέγερση κορυφώνεται στην επανάσταση. Χωρίς την επανάσταση
ή τη μόνιμη προσδοκία γι’ αυτήν, δεν υπάρχει ζωή.
Η Δύση έχασε την ικανότητα να αγαπά και να εξεγείρεται.
Και γι΄αυτό είναι τελειωμένη.
***
Υπάρχει μια εύστοχη ρήση: «Δεν μπορείς να καταλάβεις τη Ρωσία
με το νου. Μπορείς μόνο να πιστεύεις σ’ αυτήν». Το ίδιο ισχύει για την Κίνα, την
Ιαπωνία και για πολλά άλλα μέρη.
Είναι πραγματικά τρελό να πάει κανείς στην Ασία ή τη Ρωσία και
ν’ αρχίσει να τις περιηγείται προσπαθώντας να τις «καταλάβει». Δεν υπάρχει λόγος
να το κάνει ούτε η πιθανότητα να το πετύχει σε λίγους μήνες, ακόμη και σε χρόνια.
Η νευρωτική και βαθιά δυτική αντίληψη περί συνεχούς προσπάθειας
«κατανόησης» των πάντων με το νου μπορεί να τα καταστρέψει όλα και δια παντός απ’
την αρχή. Ο καλύτερος τρόπος για να αρχίσεις να κατανοείς την Ασία είναι με την
απορρόφηση, αφήνοντας να σε οδηγούν ευγενικά άλλοι, βλέποντας, αισθανόμενος, αγνοώντας
όλες τις προκαταλήψεις και τα κλισέ. Η κατανόηση δεν έρχεται απαραιτήτως μέσω της
λογικής. Στην πραγματικότητα, δεν έρχεται καν μέσω αυτής. Έχει να κάνει με τις αισθήσεις
και τις συγκινήσεις και συνήθως έρχεται ξαφνικά, απροσδόκητα.
Η επανάσταση, και όλοι οι έντιμοι αγώνες επίσης προετοιμάζονται
επί πολύ καιρό και επίσης έρχονται απροσδόκητα, ξεπηδώντας κατευθείαν από την καρδιά
Όταν έρχομαι στη Νέα Υόρκη, αλλά ιδίως στο Λονδίνο ή το Παρίσι
και όταν συναντώ εκείνους τους γνωστούς «θεωρητικούς αριστερούς», χαμογελάω με πικρία
ακούγοντας τις άνευ ουσίας, μακροσκελείς συζητήσεις τους για κάποια θεωρία που είναι
πλήρως διαχωρισμένη από την πραγματικότητα. Και αφορά αποκλειστικά τους ίδιους:
είναι τροτσκιστές, και γιατί. Ή πιθανώς είναι αναρχοσυνδικαλιστές, και γιατί. Ή
μαοϊκοί … Ό,τι και να είναι, πάντα αρχίζουν σ’ έναν καναπέ ή στα σκαμνιά του μπαρ
και εκεί τελειώνουν, αργά το βράδυ.
Στην περίπτωση που μόλις έχεις έλθει από τη Βενεζουέλα ή τη Βολιβία,
όπου οι άνθρωποι δίνουν πραγματικές μάχες επιβίωσης των επαναστάσεών τους, αυτή
είναι μια εμπειρία που σοκάρει. Οι περισσότεροι άνθρωποι στο Altiplano δεν έχουν
ακούσει ποτέ για τον Τρότσκι ή τον αναρχοσυνδικαλισμό. Το μόνο που ξέρουν είναι
ότι βρίσκονται σε πόλεμο, αγωνίζονται για όλους μας, για έναν πολύ καλύτερο κόσμο
και χρειάζονται άμεση και συγκεκριμένη υποστήριξη: οικονομική βοήθεια, διαδηλώσεις,
στελέχη. Και το μόνο που παίρνουν είναι λόγια. Δεν παίρνουν σχεδόν τίποτε από τη
Δύση και δεν θα πάρουν ποτέ.
Διότι δεν είναι αρκετά καλοί για τους Βρετανούς και τους Γάλλους.
Είναι πολύ «πραγματικοί», όχι «αρκετά αγνοί». Κάνουν λάθη. Είναι πολύ ανθρώπινοι,
δεν είναι αποστειρωμένοι και «δεν συμπεριφέρονται καλά». «Παραβιάζουν πού και πού
κάποια δικαιώματα». Είναι πολύ συναισθηματικοί. Είναι αυτό ή εκείνο, και τελικά
«δεν μπορεί κανείς να ρίξει όλο του το βάρος για να τους υποστηρίξει».
Κάνουν λάθη από «επιστημονικής απόψεως». Αν κάποιος κάθεται δέκα
ώρες στην παμπ ή στο σαλόνι συζητώντας γι’ αυτούς, τελικά θα υπάρξουν αρκετά επιχειρήματα
γι να μην τους δοθεί καμιά στήριξη. Το ίδιο ισχύει για τους επαναστάτες και για
τις επαναστατικές αλλαγές στις Φιλιππίνες και σε τόσους άλλους τόπους.
Μ’ αυτό τον τρόπο σκέψης, η Δύση δεν μπορεί να συνδεθεί. Δεν
βλέπει τον παραλογισμό στη δική της συμπεριφορά και τη στάση. Έχει χάσει το πνεύμα
της, την καρδιά της, τα αισθήματα, από τη δεξιά μέχρι και την αριστερά. Αντί γι’
αυτά το μυαλό; Υπάρχει άραγε κάτι πολύ σημαντικό που να έρχεται μόνο απ’ αυτό;
Και γι’ αυτό είναι τελειωμένη.
Οι άνθρωποι της Δύσης δεν είναι πρόθυμοι να στρατευθούν σε κάτι
πραγματικό. Να στρατευθούν σε κάποια αληθινή επανάσταση, κίνημα, κυβέρνηση, εκτός
αν αυτά είναι όμοια με εκείνες τις πλαστικές τοξικές γυναίκες από τα φανταχτερά
μαγαζιά μόδας: τέλειες για τους άνδρες που έχουν χάσει όλη τη φαντασία και την ατομικότητά
τους, αλλά εντελώς βαρετά προϊόντα μαζικής παραγωγής για όλους τους υπόλοιπους.
* Ο Andre Vltchek είναι φιλόσοφος, διηγηματογράφος, γυρίζει ταινίες
και υπηρετεί την ερευνητική δημοσιογραφία. Έχει καλύψει πολέμους και συγκρούσεις
σε δεκάδες χώρες.
**Πηγή: Counterpunch – Αναδημοσίευση: antapocrisis.gr
***Μετάφραση: Αριάδνη Αλαβάνου
από το «iskra.gr»
Η Δύση είναι τελειωμένη - αλλά γιατί;
Reviewed by Διαχειριστής
on
Δευτέρα, Φεβρουαρίου 27, 2017
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: