Ένα καθόλα νόμιμο «λαθρεμπόριο» πετρελαίου

του Λεωνίδα Βατικιώτη

Η κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου στη διεθνή αγορά αποτέλεσε (μαζί με την πτώση των τιμών των μετοχών στην Κίνα) ένα από τα σημαντικότερα οικονομικά γεγονότα της χρονιάς που φεύγει. Η σημασία της πτώσης των τιμών του πετρελαίου δεν προκύπτει μόνο από τις αλυσιδωτές επιπτώσεις που έχει σε όλες τις χώρες του κόσμου. Ενδιαφέρει επίσης γιατί όπως όλες οι τιμές των βασικών εμπορευμάτων που διαπραγματεύονται στα χρηματιστήρια (μέταλλα, σιτάρι, βαμβάκι, ρύζι, κ.α.) αποτελεί έναν ευαίσθητο σεισμογράφο. Αρκεί να θυμηθούμε πως η πτώση τους το 2008 αποτέλεσε τον προπομπό της οικονομικής κρίσης.

Υπάρχει ωστόσο, ή τουλάχιστον έτσι πρέπει να γίνεται, κι ένας πιο απλός και …γήινος λόγος για να ελέγχεται κάθε φορά η τιμή του πετρελαίου: για να μπορούμε να προβλέψουμε την κίνηση των τελικών, λιανικών τιμών. Εννοούμε πώς αν η τιμή του πετρελαίου πέφτει διεθνώς κατά ένα ποσοστό, πρέπει αργά ή γρήγορα, σίγουρα πάντως, να μειώνεται κατά το ίδιο ποσοστό και το επίπεδο των τιμών που....
πληρώνουμε στο βενζινάδικο για να βάλουμε βενζίνη ή πετρέλαιο στα αυτοκίνητα και τις μηχανές ή για να γεμίσουμε τις δεξαμενές του πετρελαίου στα σπίτια μας με πετρέλαιο θέρμανσης. Το ίδιο έπρεπε να συμβαίνει στις τιμές του καφέ και άλλων προϊόντων. Προφανές; Όχι και τόσο…

Αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στις τιμές του μαύρου χρυσού όταν κατέγραφε ρεκόρ και τώρα, διεθνώς και στην εγχώρια αγορά για να καταλάβουμε πως τίποτε δεν είναι τόσο προφανές. Για παράδειγμα, όπως φαίνεται στο διάγραμμα από τη βρετανική εφημερίδα Financial Times που παραθέτουμε, η τιμή του αργού πετρελαίου τον Ιούνιο του 2014 ήταν 115 δολάρια ανά βαρέλι. Τον ίδιο μήνα, όπως φαίνεται στο εβδομαδιαίο δελτίο επισκόπησης τιμών καυσίμων που εκδίδει η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή κι αναρτάται στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ανερχόταν στα 1,711 ευρώ (εδώ το σχετικό δελτίο). Την εβδομάδα που μας πέρασε η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου έπεσε κάτω από 37 δολάρια ανά βαρέλι. Μειώθηκε δηλαδή, σε σχέση με τον Ιούνιο του 2014, περισσότερο από δύο τρίτα, για την ακρίβεια κατά 68%! Λογικά, θα υποθέσει κάποιος, τόσο θα έπρεπε να είχαν πέσει κι οι λιανικές τιμές στην Ελλάδα. Αμ δε… Με βάση το ίδιο δελτίο η μέση τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων ήταν 1,396 ευρώ (εδώ το σχετικό δελτίο). Μειωμένη μεν, σε σχέση με τον Ιούνιο του 2014, αλλά μόνο κατά 18%! Δηλαδή: 68% έπεσε η διεθνής τιμή, 18% η ελληνική!

Αν αυτή η πάγια πρακτική των διυλιστηρίων ΕΛΠΕ και Μότορ Όιλ δε λέγεται αισχροκέρδεια, τότε πώς λέγεται;

από το "Πριν"


Ένα καθόλα νόμιμο «λαθρεμπόριο» πετρελαίου Ένα καθόλα νόμιμο «λαθρεμπόριο» πετρελαίου Reviewed by Διαχειριστής on Σάββατο, Δεκεμβρίου 26, 2015 Rating: 5

2 σχόλια:

  1. Να μη λέμε ανακρίβειες η καθαρή τιμή έπεσε πάνω απο 50% οι φόροι δεν έπεσαν είναι κρίμα να διασυρεται κανείς γράφοντας για πράγματα που ίσως δε γνωρίζει και κάποιοι να τα αναπαράγουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όχι πως δεν παίζεται παιχνίδι από το διυλιστηριακό ολιγοπώλιο, αλλά το συμπέρασμα γιγαντώνει κάπως το θέμα.
    Και αυτό γιατί η διεθνής τιμή του πετρελαίου δεν επηρεάζει στο 100% τη λιανική τιμή του καυσίμου καθότι υπεισέρχονται και άλλες παράμετροι όπως η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, ζήτησης κλπ.
    Το 68% της λιανικής τιμής του πετρελαίου αφορά φόρους. Η διεθνής τιμή αφορά λοιπόν μείωση στο λοιπό ποσό που αφορά την τιμή διυλιστηρίου, ενώ ποσοστιαία θα μειωθεί και ο τελικός ΦΠΑ, μιας και αποτελεί ποσοστό επί αξίας. Αντιθέτως ο ΕΦΚ είναι φόρος επί ποσότητας και ΟΧΙ επί αξίας. Να σημειωθεί πως η ποσοστιαία μείωση του ΦΠΑ δεν είναι ευθεία προς την τιμή διυλιστηρίου κλπ, μιας και υπολογίζεται και επί του ΕΦΚ, φόρος επί φόρου δηλαδή...

    Για καλύτερη σύγκριση θα ήταν καλύτερο να παρατεθούν στοιχεία από άλλες χώρες και οι αντίστοιχες πτώσεις στη λιανική...

    Αναντίρρητα, ο τομέας των καυσίμων απαιτεί άμεσων παρεμβάσεων από την Πολιτεία. Η κατάσταση είναι τραγική...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Από το Blogger.