Το Τούρκικο R/V πλοίο Μπαρμπαρός Χαιρεντίν Πασά στη Μεσόγειο Θάλασσα και στο Αιγαίο – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις από τον σταθμό Antalya NAVTEX της Τουρκίας




Της Κερη Π. Μαυρομμάτη

Ο σταθμός NAVTEX της Antalya Τουρκίας εξέπεμψε στις 16-10-2018 Nαυτική Προειδοποίηση- Οδηγία («Navigational warning») No.1032/18  περί ασφαλούς ναυσιπλοΐας για τις περιοχές NAVTEX στη Μεσόγειο Θάλασσα από 18 Οκτωβρίου  2018 έως 1Φεβρουαρίου 2019, διότι θα εκτελεί σεισμικές  επιθεωρήσεις («seismic survey») το υπό Τούρκικη σημαία R/V πλοίο Μπαρμπαρός Χαιρεντίν Πασά  συνοδευόμενο από τα τουρκικά πλοία  M/V Tanux-1  και R/V Appolo Moon σε συγκεκριμένες NAVTEX θαλάσσιες περιοχές.
Επίσης ο ίδιος σταθμός Αntalya NAVTEX εξέπεμψε στις 18-10-2018  Ναυτική Προειδοποίηση-Οδηγία (Navigational warning) No.1036/18 περί ασφαλούς ναυσιπλοΐας για τα πλοία σε περιοχές της Μεσογείου Θάλασσας περιλαμβάνοντας:
  1. Το υπό Τούρκικη σημαία R/V πλοίο Μπαρμπαρός Χαιρεντίν Πασά και τα συνοδευτικά πλοία («supporting vessels») M/V Tanux-1 και R/V Appolo Moon εκτελούν σεισμικές  επιθεωρήσεις («seismic survey») για λογαριασμό της δημοκρατίας της Tουρκίας, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
  2. Η δε παραπάνω Ναυτική Προειδοποίηση- Οδηγία (NW) 1032/18 είναι ακόμη σε ισχύ και ο Antalya NAVTEX σταθμός θα συνεχίσει να δημοσιοποιεί Navtex μηνύματα για την ασφάλεια των ναυτικών.
  3. Επιπρόσθετα, η «Κύπρος», που αναφέρεται στην από Λάρνακα Ναυτική Προειδοποίηση- Οδηγία NR 342/18 δεν είναι το γνήσιο κράτος «the original partnership state established in 1960», που ιδρύθηκε το 1960.
  4. Συνεπώς η Τουρκία δηλώνει ότι ο όρος «Κύπρος» ούτε αποτελεί οιαδήποτε μορφή αναγνώρισης της ελληνοκυπριακής διοίκησης («neither amount to any form of recognition of greekcypriot administration») μήτε προκαταλαμβάνει («nor prejudice»)τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της Τουρκίας, που προκύπτουν από τη Συνθήκη Εγγύησης και τη Συνθήκη ίδρυσης της Κύπρου το 1960.
  5. Οι προσπάθειες νομιμοποίησης των παράνομων αξιώσεων της ελληνοκυπριακής διοίκησης («legitimize illegal claims from greekcypriot administration») δια μέσου της Ναυτικής Προειδοποίησης- Οδηγίας NR 342/18 της Λάρνακας (Larnaca NAVWARN NR 342/18) η οποία είναι άκυρη και δεν γίνεται δεκτή από τη Τουρκία («are null and neither was nor be accepted by Turkey»). Βλ. Office of Navigation, Hydrography and Oceanography, ΑΝΤΑLYA NAVTEX STATION, Turkish navigational warnings via NAVTEX system.


    Το ίδιο περιεχόμενο περιελάμβανε και η 31-08-2018,17.04  Ναυτική Προειδοποίηση- Οδηγία NW 0857/18 (Navigational warning) για περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου από τον ίδιο σταθμό Antalya NAVTEX, που υποστήριξε «ότι  θα δημοσιοποιεί NAVTEX μηνύματα για τη Μαύρη Θάλασσα, τις θάλασσες  του Αιγαίου και της Μεσογείου από Τούρκικους NAVTEX σταθμούς, διότι αυτά τα μηνύματα είναι για την ασφάλεια των ναυτικών, είναι νόμιμα και συμμορφώνονται με το διεθνές δίκαιο».
Είναι γνωστό ότι αναφέρονται τουρκικοί NAVTEX σταθμοί σε Antalya, Κωνσταντινούπολη και Σμύρνη.
Επίσης  είναι χρήσιμο να αναφερθούμε και στην Ναυτική Προειδοποίηση- Οδηγία (NW)  0685/17, που εξέδωσε  ο τουρκικός Antalya NAVTEX σταθμός στις 7-07-2017 για τις θαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου και της Μεσογείου (Agean sea – Mediterranean Sea).
Αυτή συμπεριλαμβάνει «Να προσέξουν όλοι οι ναυτικοί τις τουρκικές Ναυτικές Προειδοποιήσεις- Οδηγίες με αριθμό… Οι εικασίες (Speculations), που γίνονται από την Ελλάδα, στερούνται βάσης και καλής πρόθεσης. Ειδικές NAVTEX περιοχές («specific NAVTEX service areas») δεν υπάρχουν συμφωνημένες  στη θάλασσα του Αιγαίου και στη Μεσόγειο Θάλασσα («Agean sea – Mediterranean Sea»), που να έχουν εγκριθεί από διεθνείς οργανισμούς ΔΝΟ(ΙΜΟ) και IHO. Η Ελλάδα προσπαθεί να τις θεσπίσει με αβάσιμους ισχυρισμούς και να εμποδίζει τις λύσεις, που πρέπει να επιτευχθούν συναινετικά κατά το διεθνές δίκαιο. Οι NAVTEX σταθμοί της Σμύρνης και της Αττάλειας (Antalya) θα συνεχίσουν να δημοσιοποιούν NAVTEX  μηνύματα για την ασφάλεια της ναυσιπλοίας». Βλ. Office of Navigation, Hydrography and Oceanography, Antalya NAVTEX station.
Απ’ όλα τα  παραπάνω που εκθέσαμε, γεννώνται τα ερωτήματα:
  1. Ποιός είναι ο σκοπός της θέσπισης από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ) και της συμμετοχής των κρατών-μελών του ΔΝΟ, όπως είναι η Ελλάδα, η Κύπρος και η Τουρκία, στο διεθνές σύστημα επικοινωνιών NAVTEX;
  2. Ποιό είναι το απαιτούμενο περιεχόμενο από τις διεθνείς διατάξεις για τις Ναυτικές Προειδοποιήσεις-Οδηγίες και γενικά για τα μηνύματα NAVTEX, που εκπέμπονται από («appropriate NAVTEX station») αρμόδιους NAVTEX  σταθμούς των συμμετεχόντων κρατών  στο διεθνές σύστημα NAVTEX;
  3. Εναρμονίζεται το περιεχόμενο των παραπάνω τουρκικών μηνυμάτων NAVTEX, όπως οι παραπάνω από 16-17 Οκτωβρίου 2018 , 31-8-2018 και 7-7-2017 Τουρκικές Ναυτικές Προειδοποιήσεις («Turkish Navigational warnings»)  του τούρκικού σταθμού Antalya NAVTEX με τις σχετικές διεθνείς διατάξεις;
  4. Τι επιδιώκει το Τουρκικό κράτος χρησιμοποιώντας το διεθνές σύστημα ασφαλούς ναυσιπλοΐας NAVTEX , δημοσιοποιώντας τα παραπάνω μηνύματα NAVTEX με το παραπάνω περιεχόμενο για τη Κύπρο και για την Ελλάδα;
Ειδικότερα:

1. Σκοπός της θέσπισης και της συμμετοχής των κρατών-μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) στο διεθνές σύστημα ασφαλούς ναυσιπλοίας NAVTEX.
Το Διεθνές σύστημα NAVTEX είναι ένα παγκόσμιο σύστημα για την συντονισμένη εκπομπή και αυτόματη λήψη σε συχνότητα 518 kHz πληροφοριών ασφαλούς ναυσιπλοίας. βλ. Διεθνή Σύμβαση για την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα, όπως έχει τροποποιηθεί(SOLAS 1974), Μέρος Α, Κανονισμός 2(7). 
Αυτό το σύστημα αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του παγκόσμιου συστήματος εκπομπής μηνυμάτων ναυτικού κινδύνου στο πλαίσιο του παγκόσμιου συστήματος επικοινωνίας για σοβαρό ναυτικό κίνδυνο και για την ασφάλεια («Global Maritime Distress and Safety System»), το οποίο βασίζεται σε αυτόματα συστήματα επικοινωνίας, που είναι χερσαία και δορυφορικά. βλ. ΔΝΟ Απόφαση A.706(17).

Κάθε πλοίο, υπό σημαία συμβαλλόμενου κράτους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ), έχει υποχρέωση όταν πλέει στη θάλασσα να διατηρεί έναν εξοπλισμό ραδιοεπικοινωνιών για να εκπέμπει πληροφορίες ασφαλείας ναυσιπλοίας στη κατάλληλη συχνότητα ή τις κατάλληλες συχνότητες  για τα πλοία τα οποία πλέουν σε συγκεκριμένες θαλάσσιες περιοχές του διεθνούς συστήματος NAVTEX . βλ. ΔΣ SOLAS 1974 όπως έχει τροποποιηθεί, Κανονισμοί IV/2,IV/12.2 Συνεπώς ο σκοπός της θέσπισης από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ) και της συμμετοχής των κρατών-μελών του ΔΝΟ στις υπηρεσίες του διεθνούς συστήματος NAVTEX  είναι η εκπομπή και η λήψη μηνυμάτων, επειγόντων ή μη, ναυτιλιακής και μετεωρολογικής φύσεως, που χρειάζονται τα πλοία από τον αρμόδιο NAVTEX σταθμό («of the appropriate NAVTEX station») για να πλέουν ασφαλώς δια μέσου των  ΝΑVTEX θαλάσσιων περιοχών (ΝΑVTEX service area).

Κάθε συμβαλλόμενο κράτος του ΔΝΟ, έχει υποχρέωση να διασφαλίζει την κοινοποίηση πληροφοριών για κάθε κίνδυνο της ασφάλειας της ναυσιπλοίας (safety of navigation) και της ασφάλειας στη θάλασσα (security at sea) στα άλλα συμβαλλόμενα κράτη, στα πλοία τους και στο πλήρωμα τους.

Οι υπηρεσίες του διεθνούς συστήματος
NAVTEX θα πρέπει να χρησιμοποιούνται από τα συμμετέχοντα στο διεθνές σύστημα NAVTEX και τα συμβαλλόμενα κράτη του ΔΝΟ, όπως Ελλάδα, Κύπρος, Τουρκία μόνο για τη διαβίβαση πληροφοριών-μηνυμάτων, που αναφέρονται μόνο στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας (safety of navigation) και στην ασφάλεια στη θάλασσα (security at sea) σε συγκεκριμένες NAVTEX θαλάσσιες περιοχές (ΝΑVTEX service area). 

2. Περιεχόμενο των μηνυμάτων
NAVTEX. Τα μηνύματα για τα πλοία και για τους ναυτικούς, που εκπέμπονται από τους αρμόδιους NAVTEX σταθμούς των κρατών-μελών του ΔΝΟ, περιέχουν  πληροφορίες ασφαλούς ναυσιπλοΐας, μετεωρολογικές,  φυσικών φαινομένων, έρευνας και διάσωσης, πειρατείας, τρομοκρατικών απειλών, θαλάσσιας κυκλοφορίας, σύμφωνα με το αναθεωρημένο NAVTEX Εγχειρίδιο, που ενέκρινε η Επιτροπή θαλάσσιας ασφάλειας  του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.  βλ. IMO/IHO/WMO Manual of maritιme safety information, IMO Resolution A.706(17), Revised NAVTEX Manual  MSC .1/, Circular 1403- 23 Μαίου 2011 και ισχύει από 1-1-2013.
Ειδικά η Ναυτιλιακή Προειδοποίηση-Οδηγία (Navigational Warning) είναι ένα μήνυμα («a message»), που εκπέμπεται από τους αρμόδιους NAVTEX σταθμούς των κρατών-μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και περιέχει επείγουσα πληροφορία για τα πλοία μόνο για  κάθε κίνδυνο ασφαλούς ναυσιπλοΐας και ασφάλειας στη θάλασσα, σύμφωνα με τις διατάξεις της Διεθνούς Σύμβασης για την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα(SOLAS 1974), όπως έχει τροποποιηθεί Βλ. (ΔΝΟ)Διεθνής Σύμβαση SOLAS 1974  όπως τροποποιηθεί, Κανονισμός 4, Κεφάλαιο 5 για την ασφάλεια της ναυσιπλοίας.

Συνεπώς το απαιτούμενο περιεχόμενο από τις παραπάνω διεθνείς διατάξεις για τις  Ναυτικές Προειδοποιήσεις-Οδηγίες και γενικά για τα μηνύματα  δια μέσου του συστήματος
NAVTEX, που εκπέμπονται από τούς αρμόδιους NAVTEX σταθμούς  των συμμετεχόντων κρατών  σε αυτό το διεθνές σύστημα, είναι πληροφορίες για κάθε κίνδυνο ασφαλούς ναυσιπλοΐας  και ασφάλειας στη θάλασσα σε ακριβώς καθορισμένες θαλάσσιες περιοχές, που περιλαμβάνονται μέσα σε καθορισμένη ΝΑVTEX γεωγραφική περιοχή («ΝΑVTEX coverage area»). Ο καθορισμός αυτών των περιοχών, θαλάσσιων και γεωγραφικών, του διεθνούς συστήματος ΝΑVTEX δεν έχει σχέση και δεν προδικάζει το καθορισμό οιουδήποτε συνόρου μεταξύ των κρατών-μελών αυτού του συστήματος.

3. Το περιεχόμενο των τουρκικών Ναυτικών Προειδοποιήσεων δεν εναρμονίζεται με τις απαιτήσεις των διεθνών διατάξεων
. Σύμφωνα με τις παραπάνω διεθνείς διατάξεις, που καθορίζουν το περιεχόμενο των μηνυμάτων δια μέσου του διεθνούς συστήματος NAVTEX, το περιεχόμενο των παραπάνω τουρκικών μηνυμάτων NAVTEX του τούρκικού Antalya NAVTEX σταθμού, και ειδικά των παραπάνω  από 18 Οκτωβρίου 2018, από 31-8-2018 και από  7-7-2017 Τουρκικών Ναυτικών Προειδοποιήσεων («Turkish Navigational warnings») δεν εναρμονίζεται με τις απαιτήσεις αυτών των διατάξεων. Αυτές οι τουρκικές Ναυτικές Προειδοποιήσεις-Οδηγίες  του τουρκικού Antalya NAVTEX σταθμού περιέχουν ισχυρισμούς, πολιτικού χαρακτήρα για:

(α) την μη αναγνώριση του συμμετέχοντος στο σύστημα NAVTEX ανεξάρτητου κράτους της Κύπρου, όπως αυτό υφίσταται ως ανεξάρτητο κράτος-μέλος της διεθνούς κοινότητας από το 1960,
(β) την μη αναγνώριση ύπαρξης ενιαίου κυπριακού κράτους, κράτους μέλους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, αλλά την αναγνώριση μίας ελληνοκυπριακής κοινότητας  με παράνομες αξιώσεις σε θαλάσσιες ζώνες,

(γ) την συμπεριφορά της Ελλάδας, η οποία στερείται καλής πρόθεσης για να επιτευχθούν συναινετικές λύσεις   για τις θαλάσσιες  NAVTEX περιοχές στη θάλασσα του Αιγαίου και στη Μεσόγειο Θάλασσα («Agean sea – Mediterranean Sea»), και

(δ) για την αρμοδιότητα των σταθμών της Σμύρνης και της Αττάλειας (Antalya) να συνεχίσουν να δημοσιοποιούν NAVTEX  μηνύματα για την ασφάλεια της ναυσιπλοίας.
Το περιεχόμενο των ανωτέρω ισχυρισμών της Τουρκίας δεν μπορούν να αποτελούν περιεχόμενο Ναυτικών Προειδοποιήσεων δια μέσου του διεθνούς συστήματος NAVTEX  σύμφωνα με τις διατάξεις της  Διεθνούς Σύμβασης SOLAS 1974  Βλ. (ΔΝΟ) Διεθνής Σύμβαση SOLAS 1974  όπως τροποποιηθεί, Κανονισμός 4, Κεφάλαιο 5 για την ασφάλεια της ναυσιπλοίας. Ο τούρκικος NAVTEX σταθμός οφείλει να είναι ένα αποτελεσματικό μέσον για τη δημοσιοποίηση πληροφοριών ασφαλείας ναυσιπλοΐας. Η τουρκική διοίκηση έχει υποχρέωση να απευθύνεται στο αρμόδιο όργανο του ΔΝΟ (IMO ΝΑVTEΧ ordinating panel) για την αρμοδιότητα των NAVTEX  σταθμών της να εκπέμπουν σε ΝΑVTEΧ θαλάσσιες περιοχές και να αναγνωρίζει-συνεργάζεται με τα ανεξάρτητα κράτη μέλη του ΔΝΟ, όπως Κύπρος και Ελλάδα.

4. Οι επιδιώξεις του Τουρκικού κράτους.


Είναι προφανές ότι το τουρκικό κράτος χρησιμοποιεί για πολιτικές διεκδικήσεις το διεθνές σύστημα ασφαλούς ναυσιπλοίας NAVTEX δημοσιοποιώντας τα παραπάνω μηνύματα NAVTEX με το παραπάνω περιεχόμενο για τη Κύπρο και για την Ελλάδα.

Το Τούρκικο R/V πλοίο Μπαρμπαρός Χαιρεντίν Πασά από της δημοσιοποιήσεως των παραπάνω σχετικών ναυτικών προειδοποιήσεων για «σεισμικές έρευνες» στην Α.Μεσόγειο πλέει, μεταξύ των άλλων, σε θαλάσσιες περιοχές  και της Κυπριακής και της Ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, δηλαδή εντός και εκτός των 200 ναυτικών μιλίων.

Η τουρκική NAVTEX Ναυτιλιακή Οδηγία της 18-10-2018 χρησιμοποιείται για να προβληθούν τουρκικές διεκδικήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ  εάν λάβουμε υπόψη το περιεχόμενο των παραπάνω τουρκικών ναυτικών προειδοποιήσεων «για παράνομες αξιώσεις της ελληνοκυπριακής κοινότητας», ότι «ο όρος «Κύπρος» δεν αποτελεί  οιαδήποτε μορφή αναγνώρισης της ελληνοκυπριακής διοίκησης» σε συνδυασμό με  τις δηλώσεις του εκπρόσωπου του Αμερικανικού Υπουργείου Εξωτερικών σχετικά με την έκδοση της τουρκικής ναυτικής οδηγίας NAVTEX, που περιλαμβάνει  τμήματα της κυπριακής αποκλειστικής  οικονομικής ζώνης: «Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι οι πόροι πετρελαίου και φυσικού αερίου του νησιού θα πρέπει να μοιράζονται ισομερώς μεταξύ των δύο κοινοτήτων στο πλαίσιο μίας συνολικής διευθέτησης».

Το δε Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 22-23 Μαρτίου 2018 ανακοίνωσε ότι «οι ηγέτες της ΕΕ κάλεσαν τη Τουρκία να σταματήσει τις συνεχείς παράνομες ενέργειες στην Α. Μεσόγειο και στο Αιγαίο καθώς και να σεβαστεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου να εξερευνά και να εκμεταλλεύεται τους φυσικούς της πόρους , σύμφωνα με το διεθνές και το ενωσιακό δίκαιο».  Οι ΗΠΑ και η Τουρκία αναφέρονται σε δικαιώματα  των δύο κοινοτήτων  του νησιού ενώ η ΕΕ αναφέρεται σε κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου για την εκμετάλλευση των  φυσικών πόρων της ΑΟΖ, σύμφωνα με τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας 1982, που οι διατάξεις της αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της κοινοτικής-ενωσιακής έννομης τάξης, διότι  την υπέγραψε και  εγκρίθηκε με την Απόφαση 98/392.

Τέλος είναι χρήσιμο να απαντηθεί από την ελληνική και κυπριακή κυβέρνηση εάν η Τουρκία επιχειρεί  να εκμεταλλευτεί  τις καθορισμένες ΝΑVTEX θαλάσσιες περιοχές  στη  γεωγραφική περιοχή της Α. Μεσογείου του συστήματος ΝΑVTEX  για να επιδιώξει το καθορισμό των θαλασσίων ζωνών μεταξύ των κρατών-μελών του ΔΝΟ, δηλαδή Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας, που συμμετέχουν σε αυτό το  διεθνές σύστημα.

Είναι λοιπόν προφανές ότι σταθμός Αntalya NAVTEX,  που εξέπεμψε μεταξύ των άλλων, στις 16 και 18-10-2018 Ναυτικές Προειδοποιήσεις-Οδηγίες «λόγω  εκτέλεσης σεισμικών  επιθεωρήσεων από 18 Οκτωβρίου  2018 έως 1Φεβρουαρίου 2019 του τουρκικού πλοίου Μπαρμπαρός Χαιρεντίν Πασά και των συνοδευτικών πλοίων M/V Tanux-1  και R/V Appolo Moon», δεν αφορά τους κινδύνους ασφαλούς ναυσιπλοΐας για τα πλοία σε NAVTEX περιοχές της Μεσογείου Θάλασσας, αλλά τους κινδύνους από την άσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου και της Ελλάδας για την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων της αποκλειστικής τους οικονομικής τους ζώνης.

Η Κέρη Μαυρομμάτη είναι  Δρ. Διεθνούς Δικαίου, μέλος του Ε.ΠΑ.Μ. Μαγνησίας.

Πηγή: https://www.epamhellas.gr
Το Τούρκικο R/V πλοίο Μπαρμπαρός Χαιρεντίν Πασά στη Μεσόγειο Θάλασσα και στο Αιγαίο – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις από τον σταθμό Antalya NAVTEX της Τουρκίας Το Τούρκικο R/V πλοίο Μπαρμπαρός Χαιρεντίν Πασά στη Μεσόγειο Θάλασσα και στο Αιγαίο – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις από τον σταθμό Antalya NAVTEX της Τουρκίας Reviewed by ΕΠΑΜ ΕΡΕΤΡΙΑΣ on Σάββατο, Οκτωβρίου 27, 2018 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Από το Blogger.